Aparat cyfrowy – produkt XXI wieku

Dzisiaj zaprezentujemy Państwu przegląd rynku fotografii cyfrowej. Wszyscy dostrzegamy błyskawiczny rozwój technologii elektronicznej, informatycznej i cyfrowej. Jak grzyby po deszczu powstają coraz to nowocześniejsze urządzenia, w tym między innymi coraz to bardziej zaawansowane aparaty cyfrowe. Jeszcze nie dawno aparat cyfrowy był luksusem i osiągał niebagatelne ceny. Dziś za tego typu aparat cyfrowy, który wzbudzał do niedawna podziw, konsument nie zapłacił by złamanego grosza. Dlaczego?? – Ponieważ za niewielkie pieniądze może mieć o wiele bardziej zaawansowany technologicznie aparat. Jest to charakterystyczne zjawisko dla rynków technologicznych, dla konsumenta oczywiście pozytywne, ale jak radzą sobie z tym producenci? Po prostu wypuszczają coraz to nowsze modele. Gdy cena aparatu cyfrowego spada do minimalnego poziomu akceptowanego przez producenta, wypuszczany na rynek jest nowy model, a produkcja starego zostaje wstrzymana. Nowy model może niewiele różnić się od starego – jakaś nowa obudowa, dodatkowe funkcje „średnio potrzebne” itp. Jednak jest to najnowszy model i można za niego zażądać wyższej ceny, którą popyt i tak zaakceptuje. Kiedy więc najlepiej kupować aparaty cyfrowe? Wtedy gdy pojawi się nowszy wersja, aczkolwiek może już być wtedy problem z dostępnością owego starszego modelu aparatu cyfrowego.

Rynek aparatów cyfrowych to oczywiście nie tylko rynek producentów. Nie zapominajmy o dystrybutorach. Jeśli chodzi o dystrybucję, tutaj konkurencja jest olbrzymia. Ogólnie dystrybutorów aparatów cyfrowych możemy podzielić na: tradycyjne sklepy i markety oraz sklepy internetowe. Niewielkie sklepy „stacjonarne” zmuszone są prowadzić trudną walkę cenową z marketami elektronicznymi, które mogą sobie pozwolić na zaniżanie cen. O ile szansą dla niewielkiego tradycyjnego sklepu może być dobra lokalizacja, to już w przypadku sklepów internetowych jest już znacznie gorzej. Tutaj nie ma najmniejszego znaczenia lokalizacja, liczy się przede wszystkim cena dobra promocja i renoma – pozytywne opinie (których znaczenie niestety wiele sklepów internetowych lekceważy). Konkurencja w handlu aparatami cyfrowymi w sieci jest masakryczna. Sklepy nakładają minimalne marże, często sprzedają aparat cyfrowy za kilka tysięcy złoty z marża 50-100 zł. Niejednokrotnie sklepy sprzedają dany aparat cyfrowy ze stratą, po to by przyciągnąć klientów.

Skąd więc się biorą tak trudne warunki konkurencyjne dla dystrybutorów? Odpowiedź jest prosta – rynek dostosowuje się do popytu, a popyt jest bardzo duży. Fotografia cyfrowa jest łatwiejsza dla przeciętnego konsumenta niż fotografia analogowa. Nie wspominając już o funkcjonalności. Aparat cyfrowy pozwala na bieżąco oglądać wykonane zdjęcia, podczas gdy w przypadku aparatu analogowego musimy wywołać najpierw zdjęcia w laboratorium. Ceny aparatów cyfrowych są już dzisiaj o wiele bardziej przystępne. Producenci wprowadzili nawet tanie modele lustrzanek (więcej informacji o rodzajach aparatów wyczerpująco opisuje artykuł „Aparat Cyfrowy – Systematyka i Parametry„). Tak więc na profesjonalny aparat cyfrowy mogą dziś sobie pozwolić nie tylko zawodowcy zarabiający na fotografii, ale także przeciętni konsumenci, którzy to właśnie tworzą ten silny popyt. Ogólnie popyt na aparaty cyfrowe można podzielić na 3 grupy: profesjonaliści (najmniejszy udział w rynku, kupują najdroższy sprzęt); amatorzy fotografii, którzy poznali teorię fotografii i traktują fotografię jako hobby oraz najliczniejszą grupę całkowitych amatorów, którzy po prostu w większym lub mniejszym stopniu lubią robić zdjęcia (zwykle kupują tańsze aparaty kompaktowe).

Reasumując możemy stwierdzić, że zgodnie z prawami ekonomicznymi głównym czynnikiem wpływającym na popyt na aparaty cyfrowe jest cena – obniżenie cen aparatów cyfrowych wynikające z postępu technicznego spowodowało pojawienie się dużego popytu na ten produkt.