Infobroking – narzędzia: wyszukiwarka, meta-wyszukiwarka, katalog stron.

Infobroking jest bardzo prężnie rozwijającą się obecnie dziedziną. Szeroki dostęp do internetu przy jednoczesnym, błyskawicznym tworzeniu się wielu nowych witryn powoduje że każdy może szukać potrzebnych sobie informacji, ale niestety nie każdy umie się odnaleźć w tym informacyjnym gąszczu, gdzie niektóre poszukiwane frazy i tematy mogą występować na ponad milionie odnośników. Stąd potrzeba pojawienia się infobrokerów, których wiedza o działaniu sieci i algorytmach wyszukiwarek, a także innych poza wyszukiwarkowych metodach pozyskiwania informacji jak deep web czy katalog stron, pozwala na szybsze i bardziej efektywne pozyskiwanie informacji niż ma to miejsce u przeciętnego człowieka. Katalog stron nie jest może najpopularniejszym narzędziem do wyszukiwania samych informacji ale pozwala zorientować się infobrokerowi w temacie takim jak na przykład istniejąca w Internecie konkurencja klienta. Użyteczny katalog stron branżowych musi jednak w takim przypadku należeć do samej śmietanki katalogów i być stale moderowany oraz aktualizowany. Innym użytecznym narzędziem jest wiedza na temat specjalistycznych, wyspecjalizowanych meta-wyszukiwarek (Vivisimo, Library Spot, Google Scholar), które grupują informacje wokół konkretnych tematów, podając je w ujednoliconej formie. Aby zostać dobrym infobrokerem konieczne jest zdobycie wiedzy na temat agregacji informacji przez wszystkie dostępne narzędzia, potem zaś trzeba już tylko kochać być on-line.

Komentarz: