Social media w funkcjonowaniu Twojej firmy

Social media – pojęcie jeszcze niedawno zupełnie obce, dziś wpisało się na stałe do życia firm, chcących trzymać rękę na pulsie. Dzieje się tak za sprawą zmieniających się potrzeb naszych klientów. O ile nie tak dawno temu, wystarczyło w internecie po prostu być, firma nie potrzebowała wiele, wystarczyło tworzenie stron internetowych, dziś już to nie wystarcza. Pod enigmatycznym pojęciem social media kryją się między innymi wszelkie serwisy społecznościowe, platformy blogowe i miejsca, pozwalające naszym klientom na podjęcie dyskusji z nami, na komunikację pomiędzy nami a klientem – to kanał, otwierający dla każdej firmy pasmo zupełnie nowych możliwości.

 

Oczywiście, strona internetowa jest pierwszym miejscem, które zobaczy klient, szukający informacji o naszych usługach i produktach, nie wolno więc potraktować jej po macoszemu. Należy dołożyć wszelkich starań, aby nasz witryna była nowoczesna, dostosowana do potrzeb naszej działalności i aby wzbudzała zaufanie naszych klientów. Projektowanie stron internetowych to proces, który wymaga dogłębnej analizy konkurencji, rynku i potrzeb klientów – nie tworzymy serwisu dla siebie, tworzymy go dla klientów, więc to ich oczekiwania musi spełniać. To jest częstym błędem, popełnianym przez dział marketingu i reklamy – projektowane witryny spełniają wizualne oczekiwania kierowników projektu, podczas, gdy odbiorca docelowy – de facto najważniejsza osoba w całym tym łańcuchu, jest pomijana zupełnie. Tworząc strony internetowe, należy więc bezwzględnie o tym pamiętać.

Podobna zasada dotyczy wszelkich aspektów, związanych z identyfikacją wizualną naszej marki. Tworzenie logotypów, i idące z nimi w parze  projektowanie wizytówek, papierów firmowych, etc. to zwykle moment, poprzedzający kolejne działania marketingowe, rozbudowujące pozycję naszej firmy na rynku. Jest niezwykle istotnym, aby projektowanie logo poprzedzone było wnikliwą analizą tego, co chcemy znakiem osiągnąć – dla kogo i w jakim celu go tworzymy.

 

Kiedy posiadamy już komplet materiałów, związanych z naszą firmą i spokojnie funkcjonujemy – zarówno w sieci, jak i poza nią, przychodzi czas na rozważenie social media, jako kolejnego kanału dystrybucji naszej marki. Dziś klientowi nie wystarcza już zwykle sama informacja, pozbawiona możliwości sprzężenia zwrotnego – odpowiedzi na zaprezentowane treści i porozmawiania o tym w większym gronie. Dożyliśmy czasów, w których reakcja ze strony konsumenta jest przez niego dogmatycznie wymagana – chce mieć wpływ i móc brać udział w tym, jak istniejemy i funkcjonujemy. Tę właśnie rolę spełniają social media. Decyzje o wyborze tej, a nie innej marki już dziś klient podejmuje w dużej mierze na bazie informacji pozyskanych właśnie z sieci społecznościowych, a ta tendencja może pójść wyłącznie w jedną stronę. Rozwój social media i ich wpływ na naszą firmę stał się więc faktem – nam pozostaje albo za nim podążyć, albo zostać w tyle, gubiąc się w niemym tłumie.

 

Rozwojowość tej dziedziny pozwoli nam poszerzać horyzonty o zupełnie nowy wymiar funkcjonowania naszej firmy – z jednokierunkowości, przechodzimy w feedbackową dyskusję, w której możemy zostać poleceni, pochwaleni, i w której przede wszystkim – dużo się o nas mówi. Bo nawet jeśli mówi się gorzej, to najważniejsze, że nie pozostajemy zapomnieni.

 

Komentarz: