Katalog – sposób na darmową reklamę firmy
Na pewno spotkali się Państwo w internecie z przynajmniej jednym katalogiem zawierającym informacje o stronach internetowych firm. Tego typu katalogi dają możliwość zamieszczenia reklamy firmy, która posiada swoją stronę www. Oczywiście nie wszystkie katalogi są darmowe, ale w zdecydowanej większości można dodać wizytówkę firmy z naszymi danymi za darmo. Oczywiście mam na myśli popularne katalogi, które potencjalnie mogą “dostarczyć” firmie nowych klientów. Bodajże największym i najpopularniejszym katalogiem jest katalog DMOZ.ORG. Jest to ogólnoświatowy katalog, który zawiera również podział przeznaczony dla Polski. Na podstawie tego katalogu tworzony jest między innymi katalog firmy Google. Jednak, aby dostać się do tego katalogu konieczne jest spełnianie pewnych standardów jakościowych dotyczących naszej strony – wizytówki. Dla przykładu podaję nasz wpis w katalogu DMOZ. Oczywiście jest wiele innych katalogów pozwalających nieodpłatnie zareklamować naszą firmę, chociażby katalog Panorama Firm itp.
Ogólnie czym dokładnie są katalogi stron? Są to strony internetowe, w których znajduje się szereg kategorii i podkategorii umożliwiający podzielenie stron internetowych tematycznie. Do tego typu stron dodawane są strony www producentów, usługodawców, sprzedawców i innych firm czy instytucji. Dzięki takiemu podziałowi możemy łatwo i szybko znaleźć firmę z danej branży lub regionu. W internecie często można spotkać darmowe serwisy tego typu lecz także moderowane tj. przed dodaniem strony do katalogu w danej kategorii podlega ona weryfikacji przez administratora serwisu. Zostaje sprawdzona co do jakości, zawartości treści (najlepiej oryginalna treść) a także podlega weryfikacji co do wyboru kategorii w jakiej powinna się znaleźć. Opiekunowie stron z katalogami zastrzegają sobie często prawo do usunięcia lub też nie umieszczenia stron bez podania przyczyny jak również wprowadzają restrykcje co do rodzaju i tematyki „webside”. Katalogi stron zwłaszcza te moderowane dążą do dodawania wartościowych stron, co podnosi jakość serwisu jak również często administratorzy żądają umieszczenia linku do ich katalogów. Dzięki takim działaniom Page Rank strony internetowej wzrasta, a także jeśli ilość linków i popularność serwisu co sprawia, że strona jest lepiej pozycjonowana w wyszukiwarkach – czyli jesteśmy bardziej „widoczni” dla internautów.