Marketing
Marketing i działania reklamowe niewątpliwe pełnią fundamentalną funkcję w tworzeniu każdej firmy. Aczkolwiek istnieją mikroprzedsiębiorstwa, które nie nastawiają się na systematyczny stały rozwój, a jedynie na pozyskanie i utrzymanie grupy stałych klientów. Nie zmienia to faktu, że aby pozyskać nawet niewielką grupę klientów potrzebne są działania marketingowe. Często nawet przedsiębiorcy nie zdają sobie sprawy, że takowe działania prowadzą.
Jedną z najstarszych i najtańszych form marketingu jest tak zwana “plotka”. Z punktu widzenia marketingu zjawisko to polega na wzajemnym przekazywaniu przez ludzi informacji o danej firmie. Sztuką jest tutaj wykorzystanie tego kanału przekazu informacji. Najlepszą metodą jest tu niewątpliwe zadbanie o wysoką jakość usług i obsługi klienta. W dużej mierze od tego właśnie zależy pozytywny, bądź negatywny aspekt przekazywanych za pośrednictwem plotki informacji. Wiele firm lekceważy ten fakt, co skutkuje stratą wielu potencjalnych klientów, czego dana firma zwykle nie jest nawet świadoma.
Oczywiście ważnym elementem marketing jest także typowa reklama. Aczkolwiek najskuteczniejsze są te formy reklamy, które tak na prawdę reklamy nie przypominają. Nasze społeczeństwo wręcz bombardowane reklamami zdążyło się już w znacznym stopniu na nie uodpornić. Oczywiście nie znaczy to, że wszelkie formy reklamy tradycyjne są ignorowane przez większość społeczeństwa. Jednak zawsze działania marketingowe mają na celu uzyskanie jak największego odzewu grupy docelowej.
Skoro już mowa o grupach docelowych, bardzo ważnym aspektem przy planowaniu kampanii marketingowej jest prawidłowe zdiagnozowani/ustalenie grupy ludzi, do których powinniśmy kierowa nasze działania marketingowe. Przeprowadzanie kampanii reklamowej jest niewątpliwe drogą inwestycją. Dlatego należy precyzyjnie określić grupę naszych potencjalnych klientów. Wielkie korporacje dysponujące olbrzymimi funduszami mogą sobie pozwolić na prowadzenie kampanii kierowanej do ogółu społeczeństwa (głównym celem takiej kampanie jest promowanie marki i utrwalenie jej w świadomości społecznej). Jednak małych firm zazwyczaj po prostu na to nie stać, wiec muszą kierować działania marketingowe tam gdzie odniosą one największy skutek.
Ogólnie marketing, a właściwe tak zwany Marketing MIX obejmuje następujące elementy:
- produkt
- cena
- dystrybucja
- promocja
Gdzie promocja między innymi obejmuje takie działania jak stricte reklama, public relations, czy sponsoring
Public relations od tradycyjnej reklamy odróżnia przede wszystkim cel działania. Reklama jest typowo nastawiona na powiększenie sprzedaży i uzyskanie bezpośredniego zysku, a działania z zakresu public relations obejmują przede wszystkim kreowanie wizerunku firmy, czy organizacji, budowanie zaufania i wiarygodności firmy oraz relacje z otoczeniem firmy. Działania public relations nie muszą przynosić bezpośrednich przychodów w postać zysków ze sprzedaży danego produktu. Jednak w dłuższym okresie czasu utrwalają pozytywne skojarzenia z marką, co prędzej czy później zaowocuje także zwiększonymi przychodami firmy. W Polsce wielu przedsiębiorców prowadzących niewielkie firmy nie docenia jeszcze możliwości jakie niosą tego typu działania. Na zachodzie są to praktyki powszechnie stosowane nie tylko przez wielkie korporacje, ale również małe i średnie firmy. Jednak polski rynek cały czas ewoluuje i coraz częściej polskie firmy albo posiadają swój dział PRowy, albo zlecają tego typu działania firmą zewnętrznym.
Kolejny z wymienionych elementów czyli sponsoring polega na finansowaniu rożnego rodzaju imprez na przykład sportowych, kulturalnych itp. czy też sponsorowaniu konkretnych, popularnych osób lub przedsięwzięć. Celem sponsoringu jest oczywiście promowanie marki firmy. Podobną formą jest także mecenat, ale w przypadku mecenatu celem nie jest promocja i korzyści komercyjne. Dlatego też mecenat jest często anonimowy.
Jak widać marketing jest pojęciem bardzo szerokim i nie sposób opisać go w kilku daniach. Jednak powyższy artykuł powinien Państwu nieco przybliżyć znajomość marketingu i technik z nim związanych.