Zakładamy Firmę. Czy warto podejmować działalność gospodarczą?
Jeśli otrzymałeś wielki spadek, który starczy Ci do końca życia to może i nie. Jednak niestety znaczna cześć społeczeństwa nie ma tyle szczęścia. Własna firma niesie za sobą wiele korzyści, ale równie i pewne niebezpieczeństwo. Po pierwsze największym plusem jest fakt, że sam jesteś sobie szefem. Regulujesz sobie sam czas pracy – co może być zgubne dla osób nie posiadających samodyscypliny która jest podstawą w biznesie. Masz szansę zarobić znacznie większe pieniądze niż pracując na kogoś. Dlaczego? – Jak działa system pracowniczy? – pracownik musi zarobić na utrzymanie firmy, siebie i wypracować zysk dla szefa. W innym przypadku zatrudnianie pracownika mija się z celem. Dlatego trzeba wszystko dokładnie przeliczyć i przeanalizować. Własna działalność pozwala rozwinąć skrzydła i przebić się na rynku, ale niedoświadczony przedsiębiorca może trafić głową w beton. Zwykle osoby nie mające doświadczenia muszą zapłacić frycowe. Dlatego też przed założeniem firmy, warto zdobyć chociaż odrobinę doświadczenia w danej branży. Chyba, że mam super pomysł, ale o taki pomysł zwykle trudno i rzeczywistość może okazać się brutalniejsza niż nam się wydaję. Co zatem jest minusem prowadzenia działalności inwestycyjnej – przede wszystkim ryzyko, ale należy pamiętać, że każda inwestycja wiąże się z ryzykiem. Życie mogą nam również utrudnić polskie realia – biurokracja, wysokie podatki, składki na ZUS itp. Wprawdzie przez pierwsze 2 lata płacimy obniżoną składkę na ZUS, ale to tylko kropla morzu potrzeb zmian.
Przyjedźmy teraz do formalności związanych z rejestracją firmy.
- Zgłoszenie do ewidencji działalności gospodarczej. Potrzebne dane:
– imię i nazwisko właściciela
– nr PESEL
– NIP
– adres zamieszkania
– adres siedziby firmy
– miejsce działalności
– datę rozpoczęcia działalności
– rodzaj działalności określony zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD) - Uzyskanie numeru REGON w Urzędzie Statystycznym (mamy na to 14 dni).
- Uzyskanie numeru NIP w Urzędzie Skarbowym.
- Zgłoszenie się do ZUS (mamy 7 dni).
- Zgłoszenie do Państwowej Inspekcji Pracy (Jeżeli będziemy zatrudniać pracowników – mamy na zgłoszenie 30 dni od daty zatrudnienia).
- Zakładamy firmowy rachunek bankowy.
- Pieczątka – powinna zawierać: imię i nazwisko osoby fizycznej oraz nazwę firmy; dane teleadresowe siedziby; NIP; REGON.
- W przypadku pewnych rodzajów działalności może być też potrzebne uzyskanie zgody Sanepidu.
Należy pamiętać również, aby zabrać ze sobą dokument tożsamości. Niektóre rodzaje działalności mogą wymagać uzyskania koncesji/zezwoleń, więc warto się wcześniej doinformować w tej kwestii.