ZUS RMUA – sprawdź, na co warto zwrócić uwagę!

ZUS RMUA, czyli  inaczej raport miesięczny dla osoby ubezpieczonej, jest niezbędny do monitorowania  stanu konta emerytalnego w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Każdy pracodawca, zatrudniający pracowników w sposób legalny i zgodny z polskim prawem, ma obowiązek wystawiać zaświadczenie RMUA raz w miesiącu.

Coraz częściej słyszę jednak o sytuacjach, w których pracodawcy ze względu na brak czasu, ale także i lenistwo, nie wręczają RMUA swoim pracownikom co miesiąc, lecz czynią to znacznie rzadziej. Z własnego doświadczenia wiem, że takich sytuacji należy unikać, ponieważ zdarza się, zresztą całkiem często, ze pieniądze z naszego konta znikają, ponieważ ZUS wykorzystuje je na bieżące wypłaty świadczeń. Dlatego warto kontrolować stan swojego konta, aby mieć ewentualnie podstawy do wywalczenia składek, które zniknęły z niego zniknęły. Z tego także powodu nie powinniśmy wyrzucać RMUA, od razu po tym przestają być aktualne, lecz przechowywać je i trzymać aż do samej emerytury. Wtedy mamy potwierdzenie wysokości składek, na które ciężko zapracowaliśmy.

Podkreślam, pracodawca ma obowiązek prawny wystawiania druku RMUA raz na 30 dni z odpowiednią wysokością składki. Jeżeli nie mamy zaufania do pracodawcy, po prostu zerknijmy czy wysokość podstawy wymiaru składki zgadza się z naszym wynagrodzeniem brutto. Warto także zwrócić uwagę, czy sama składka stanowi dokładnie 19,52% wymiaru podstawy emerytury, ponieważ czasami jest ona błędnie obliczona.

Komenatrze i opinie do artykułu na forum

Napisz komentarz lub opinię na forum: